مجله آرامش و موفقیت در زندگی

بازسازی ذهنی یک اجرای موفق تصویر سازی ذهنی

1397/6/11 19:25
نویسنده : زندگی
637 بازدید
اشتراک گذاری

بازسازی ذهنی یک اجرای موفق تصویر سازی ذهنی

اگر شما بتوانید اجرایی را که خیلی خوب انجام داده اید، به طور کاملا” واضح به خاطر بیاورید و آن را در ذهن تکرار کنید، از این توانایی استفاده نموده اید. یاد آوری یا بازسازی ذهنی شامل سه بخش بصری، شنوایی و حسی حرکتی خواهد بود. ابتدا به صورت بصری یک مهارت را به صورتی که آن را به خوبی اجرا می کنید، به خاطر بیاورید. سعی کنید تا جایی که ممکن است تصویری روشن از اجرای موفق خود داشته باشید.

 

پس از بازسازی بصری، صداهایی را که در حین اجرای یک بازی خوب از خود بروز می دهید، در ذهن بازسازی کنید. اجرای موفق با یک گفتگوی درونی همراه است. به آن گوش کنید. به خدتان چه می گویید؟ تمام صداها را تا جایی که می توانید به طور واضح به خاطر آورید. احساس دست و پای شما چگونه است؟ آیا احسای می کنید عضلاتتان منقبض است یا آزاد؟

 

توانایی کنترل بر تصویر سازی ذهنی

برای تقویت توانایی کنترل خود می توان از سه نوع تمرین استفاده کرد.

١– کنترل اجرا :

اجرای مهارت خاصی را که قبلا” درآن مشکل داشته اید، تصور کنید. به دقت به آنچه اشتباه انجام می داده اید، توجه کنید. اکنون اجرای خوب خود را از آن مهارت تصور کرده و حرکات خود را ببینید و احساس منید.

 

٢- کنترل اجرا در برابر یک حریف قدرتمند :

 بازی حریف قدرتمندی را تجسم کنید که در گذشته شما را دچار مشکل کرده است. برای شکست دادن او نیاز به طراحی و اجرای دقیق طرح در زمین بازی دارید. این طرح ابتدا باید در ذهن بارها تکرار شود. موقعیت هایی را تصور کنید که در آن بهترین نتیجه را در مقابل حریفتان به دست آورده اید. با افزایش حس کنترل شما در تمرین ذهنی، اطمینان شما به خودتان افزایش می یابد.

 

٣- کنترل احساسات :

هیجان شما بالاست، عصبانی هستید، تمرکزتان را از دست داده اید یا اطمینان شما کاهش پیدا کرده است. این وضعیت را با احساسات همراه آن مجسم کنید. سپس برای جدا کردن تنش از بدنتان و تمرکز برآنچه که برای اجرای موفق نیاز دارید، از راهکارهای کنترل اضطراب استفاده کنید. آنچه را که در تصویرسازی ذهنی می بینید، می شنوید و احساس می کنید، کنترل کنید.

 

 

اهمیت و ضرورت استفاده از تمرین ذهنی

از آنجایی که تمرین ذهنی نیاز به وسیله، مربی و حریف ندارد، ساده ترین نوع تمرین می باشد و در همه جا و همه اوقات برای ورزشکار قابل دسترسی است. بعضی از ورزشکاران حرفه ای باور دارند که نمرین ذهنی یک تفکر خیالی نیست؛ بلکه، تمرین واقعی است که ممکن است مکمل تمرینات بدنی باشد.

از خصوصیات بارز و شاخص تمرینات ذهنی بی خطر بودن، بی هزینه بودن، عدم نیاز به تجهیزات و مربی، وقت گیرنبودن، عدم بروز خستگی و غیره می باشد. بنابراین، با توصیه تمرینات ذهنی می توان در هزینه ها، تسهیلات، زمان، فضا، نیروی انسانی و غیره صرفه جویی نمود و از طرف دیگر، ورزشکاران نیز کارآمدتر می شوند. از طریق ذهنی می توان گروهی از ورزشکاران را که دچار آسیب دیدگی شده اند یا به علل دیگر از تمرینات دور هستند، درگیر تمرین کرد.

 

تمرینات ذهنی دلگرمی برای موفقیت را بیشتر می نماید و آینده ای مطمئن تر و افقی روشن تر را پیش روی ورزشکاران قرار می دهد.
تکنیک‌های تصویرسازی ذهنی

یک تجربه تصویرسازی ذهنی مانند رویاپردازی است به استثنای این که لازم نیست «صبر کنیم» تا ناهشیار، رویا یا آن موضوع را ایجاد کند.

 

به گزارش سرویس علمی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در وبلاگی به آدرس http://ravanshenasan.mihanblog.com آمده است: این روش‌ها شامل تکنیک‌های تشخیص و ارزیابی بر مبنای تصویرسازی ذهنی، روش‌های آرمیدگی، درون‌بینی، فراخوانی و تکنیک‌های پایگاه‌سازی در ذهن می‌شود. یک تجربه تصویرسازی ذهنی مانند رویاپردازی است به استثنای این که لازم نیست «صبر کنیم» تا ناهشیار، رویا یا آن موضوع را ایجاد کند. هر زمان که بخواهیم می‌توانیم رویایی ایجاد کنیم که به موضوع دلخواه ما مربوط باشد.

 

اگر بخواهیم تصویرسازی ذهنی را برای صدمات عاطفی یا مشکلات جسمی به کار بریم، می‌توانیم از شیوه‌های دینامیک استفاده کنیم.

 

یکی از معروف‌ترین تکنیک‌ها، کار با «کف دست» است. این تکنیک شامل قراردادن کف دست‌ها روی دو چشم و تجسم رنگی می‌شود که شما با اضطراب یا استرس تداعی می کنید (مثلاً قرمز) و بعد آن رنگ که با آرمیدگی و آرامش تداعی می‌شود (مانند آبی).

 

تجسم یک رنگ آرامش بخش باعث می‌شود شما احساس آرمیدگی کنید و سلامتی و احساس بهبودی را در شما تقویت می‌کند. در دیگر تکنیک‌ها از تصویر استفاده می‌شود مانند تجسم یک توپ از انرژی شفابخش ملایم که در قفسه سینه شکل می‌گیرد و همراه با تنفس در سراسر بدن گسترش می‌یابد.

 

بسیاری از شیوه‌ها شامل تصویرسازی از خود در یک منظره آرامش‌بخش به انتخاب شخص است. جایی مانند ساحل یا چمنزار، با همه مناظر، صداها، بوها و دیگر حس‌ها تا تصویری کامل تجربه شود.

 

تکنیک رایج دیگر، تصویرسازی هدایت شده نام دارد که شامل تجسم یک تصویر یا هدف مطلوب خاص می‌شود و سپس تصویرسازی از خود در حالی که به این هدف دست می‌یابید. ورزشکاران از این تکنیک‌ها برای پیشرفت ورزشی استفاده می‌کنند. نوعی از درمان هدایت شده که برای بیماران مبتلا به سرطان مفید است، متد سیمونتون خوانده می‌شود. این متد در دهه 70 توسط کارل سیمونتون، یک سرطان‌شناس پرتودرمان‌گر و استفانی سیمونتون، یک روان‌درمان‌گر ابداع شد. در متد سیمونتون از بیماران دچار سرطان خواسته می‌شود که تجسم کنند بدن آن‌ها در حال جنگ با سلول‌های سرطانی است و در جنگ پیروز می‌شود.

 

پسندها (1)

نظرات (0)