مجله آرامش و موفقیت در زندگی

جه افردی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند

1397/11/7 14:09
نویسنده : زندگی
352 بازدید
اشتراک گذاری

باید بدانیم هوش هیجانی چیست؟

همه ما شخصیت های مختلف، خواسته ها و نیازهای متفاوت و شیوه های مختلف نشان دادن احساساتمان را داریم. حرکت به وسیله این همه درک و هوشمندانه به ویژه اگر ما امیدواریم که در زندگی موفق شویم. این جایی است که هوش هیجانی مهم می شود.
هوش هیجانی توانایی تشخیص احساسات شما است ، درک آنچه آنها به شما می گویند، و درک کنید که چگونه احساسات شما بر افراد اطراف شما تاثیر می گذارد.
این نیز شامل درک شما از دیگران است: زمانی که شما درک می کنید که چگونه احساس می کنید، این به شما اجازه می دهد تا روابط را به طور موثر تر مدیریت کنید.
افردی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند معمولا در اکثر کارهایی که انجام می دهند، موفق هستند. آیا می دانید چرا؟ چون این افراد دقیقا همان هایی هستند که مدیران در تیم خود می خواهند. از آنجا که آنها باعث می شوند دیگران احساس خوبی داشته باشند، در زندگی بسیار راحت تر از افرادی که به راحتی خشمگین هستند یا ناراحت می شوند، در کار تیمی شرکت می کنند و بر روی اطرافیان خود تاثیر گذار هستند.


وقتی در مورد اینکه چه کار باید انجام بدهیم بیش از حد فکر کنیم و نگران باشیم، به راحتی ارتباط خود را با احساسات‌مان از دست می‌دهیم. به‌جای اینکه حواس‌مان به احساسات‌مان باشد، تصمیم می‌گیریم آنها را نادیده بگیریم و متوجه نیستیم که سرکوب احساسات تنها باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود. هرچه بیشتر سعی کنیم احساسات‌مان را نادیده بگیریم، غیر قابل‌کنترل‌تر می‌شوند.
وقتی به یک موضوع واکنش عاطفی نشان می‌دهیم، احتمالا به این دلیل است که مسائل حل‌نشده‌ای داریم. بنابراین دفعه‌ی بعد که احساس کردید احساسات منفی به سراغ‌تان آمده است، آرامش خود را حفظ کنید و به این فکر کنید که چرا این تجربه را دارید. یک نفس عمیق بکشید و احساساتی را که تجربه می‌کنید و دلایل ممکن را بنویسید.
با این روش می‌توانید محرک احساسات خود را شناسایی و برای مقابله با هر یک از آنها راهکار پیدا کنید.
حتما بخوانید: مدیریت احساسات با ۶ راهی که شخصیت شما را کامل‌تر می‌کند
۲. پاسخ دادن را تمرین کنید، نه واکنش نشان دادن

واکنش نشان دادن یک فرایند ناخودآگاه است تا احساسی را بیان یا سرکوب کنیم، اما پاسخ دادن فرایندی آگاهانه برای توجه کردن به احساسات‌مان و تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی رفتارمان است.
وقتی از محرک‌های احساسی خود آگاهی بیشتری داشته باشید، می‌توانید به دنبال روش‌های پیشگیری باشید.
مثلا اگر سرِ کار استرس داشته باشید، به‌راحتی عصبانی و نسبت به همکاران خود خشمگین می‌شوید؛ به این مواقع توجه کنید و فکر کنید دفعه‌ی بعد که دچار چنین مشکلی شدید چه کار باید بکنید. شاید لازم باشد به همکاران‌تان بگویید که احساس خوبی ندارید و به سکوت و تنهایی نیاز دارید.
۳. متواضع باشید

وقتی باور داشته باشید که از دیگران بهتر هستید، نمی‌توانید ایراد‌های خودتان را ببینید و احتمالا در مورد چیزهایی که انتظارات شما را برآورده نمی‌کنند، احساسات ضد‌ونقیض نشان خواهید داد.
سعی کنید هر چیز را از دیدگاه‌های متفاوت در نظر بگیرید. به‌جای قضاوت کردن در مورد کسی یا چیزی، خودتان را جای آنها بگذارید و سعی کنید به‌جای آنها فکر یا احساس کنید: آیا شما هم همین کار را می‌کردید؟ چرا؟ به این ترتیب بیشتر افکار و احساسات دیگران را درک خواهید کرد و به احتمال خیلی زیاد در مورد نحوه‌ی برخورد با مسائل در شرایط مشابه نیز چیزهای جدیدی یاد خواهید گرفت.
آن‌قدر متواضع باشید که خود را برتر از دیگران نبینید و البته به این درک برسید که با بقیه متفاوت‌اید!

 

پسندها (2)

نظرات (1)

مامانمامان
8 بهمن 97 8:00
ممنون